poniedziałek, 23 sierpnia 2010

Szybkie czytanie dla wytrwałych



Paweł Sygnowski

Jak zwiększyć szybkość czytania?

Sprawdź szybkość Twojego czytania...
Kliknij tutaj!


Wstęp
Na polskim rynku wydawniczym co roku pojawia się ponad 30 tysięcy nowych książek. Ponadto, co roku ma miejsce kilka premier nowych tytułów prasowych. Ilość wszystkich dzienników, czasopism i gazet w pobliskim kiosku, może już śmiało konkurować
rozmiarami z biblioteką. Ale to jeszcze nie wszystko. Czymkolwiek się zajmujesz, czy to w czasie pracy, czy poza nią, to zawsze i wszędzie potrzebujesz informacji. W końcu żyjemy w świecie informacji i obecnie wygrywa ten, kto posiada ich
najwięcej i potrafi je odpowiednio wykorzystać. Zbierając cały czas nowe informacje, trzeba sobie w pewnym momencie powiedzieć: dosyć, mam już ich wystarczająco dużo. Pora teraz je wykorzystać. Wtedy człowiek spostrzega, że potrzebuje ich coraz więcej. Zaczyna rozumieć doskonale, że w świecie skomplikowanej i nieustannej zmiany, wczorajsze informacje dzisiaj już nie wystarczą. Trzeba ciągle zdobywać nowe informacje, aby być na bieżąco. Stojąc w obliczu ciągle rosnącej ilości informacji do przyswojenia, stajemy się bardzo łatwym celem dla tzw. zalewu informacji, czyli
sytuacji, w której nie potrafimy z dostępnych nam informacji wyselekcjonować tych, które są nam aktualnie potrzebne. Zwykle kończy się to w ten sposób, że przyswajamy kompletnie nieprzydatne nam informacje. Jest to zjawisko powszechne, które
jest i będzie.
A właśnie, co będzie dalej? Prawo Moore`a będące wyznacznikiem epoki informacji, w której żyjemy, mówi, że ilość dostępnych informacji na świecie ulega podwojeniu co 18 miesięcy. Co to oznacza? Mniej więcej tyle, że za półtora roku pobliski kiosk z gazetami będzie ponad dwa razy większy niż obecnie; że będzie w nim dwa razy więcej gazet, dwa razy więcej tytułów prasowych do kupienia i przeczytania. Mniej więcej tyle, że będzie dwa razy więcej informacji do przyswojenia w dwa razy mniejszej ilości czasu.
W tej sytuacji bardzo łatwo o chaos i zawrotną, bezmyślną gonitwę myśli w Twojej głowie, a to oznacza zawodową i często także prywatną klęskę.
Jakie jest rozwiązanie tego problemu? Rozwiązaniem tym jest umiejętność szybkiego czytania oraz znajomość technik zapamiętywania. Szybkie czytanie gwarantuje zdolność szybkiego i umiejętnego wyszukiwania potrzebnych informacji oraz szybkie ich
przyswajanie, a znajomość technik zapamiętywania umożliwia trwałe zapamiętanie wszystkich tych informacji, które aktualnie są lub mogą być dla Ciebie potrzebne w najbliższej przyszłości oraz przypomnienie ich sobie w dowolnie wybranym momencie.
Umiejętność szybkiego czytania będziesz mógł zdobyć poprzez ebook pt. „Szybkie czytanie dla wytrwałych”
A znajomość technik zapamiętywania zdobędziesz korzystając z ebooka pt. „Szybka nauka dla wytrwałych”

Test
Zapraszam Cię teraz na mały eksperyment. Poniżej znajduje się proste ćwiczenie, które ma za zadanie uświadomić Ci, jak ważna i potrzebna w Twoim indywidualnym przypadku jest umiejętność szybkiego czytania. Powtórzę jeszcze raz, że w ciągu roku wychodzi na polskim rynku wydawniczym ponad 30 tysięcy nowych tytułów. Każdego dnia w Twoim kiosku pojawia się kilkanaście gazet z codziennymi,
najnowszymi wiadomościami. Dodaj do tego wszystkie tygodniki, dwutygodniki, miesięczniki, a otrzymasz potężną dawkę informacji, które w większym lub mniejszym stopniu są Ci potrzebne do różnych rzeczy. Czy jesteś w stanie to wszystko
opanować, przyswoić i wykorzystać na własny użytek? Zaraz się przekonamy.
Test szybkości czytania i stopnia rozumienia tekstu Przeczytaj tekst znajdujący się na następnej stronie. Czytaj w swoim normalnym tempie. Upewnij się, że nikt nie będzie Ci przeszkadzał – skup się. Zmierz czas czytania.

Co to jest zdrowie? [ok. 400 słów]
W tradycyjnym znaczeniu zdrowie jest rozumiane jako stan fizjologiczno-biologiczny; za zdrowego uważa się człowieka, którego organizm funkcjonuje w zakresie norm uznanych za prawidłowe. Za chorego uważa się zaś człowieka, którego
funkcjonowanie organizmu nie mieści się w obrębie tych norm. Stopień zgodności z normą jest określany przez profesjonalnego eksperta, którym jest lekarz. Jeżeli tej zgodności brak, to jednostka zostaje uznana za osobę chorą. W przedstawionym
ujęciu, zdrowie jest równoznaczne z brakiem choroby, a decyzja o kwalifikującym przypisaniu człowieka do odpowiedniego stanu nie leży w kompetencjach diagnozowanej jednostki. W literaturze przedmiotu popularny jest także pogląd, w myśl
którego znajdowanie się w stanie zdrowia lub choroby może być definiowane w kategoriach obiektywnych i subiektywnych. Ten podział powstał jako wynik zaobserwowanych rozbieżności między ocenami eksperckimi a subiektywnymi ocenami osób zgłaszających dolegliwości. Waga tego poglądu dla wychowawców polega na tym, że samoocena stanu zdrowia w znacznym stopniu determinuje zachowania osobnicze. Inna koncepcja rozumienia zdrowia jest wynikiem powszechnie zaakceptowanej propozycji Światowej Organizacji Zdrowia. Uznaje ona, że zdrowie to pozytywny stan samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego, a nie tylko brak choroby lub
ułomności; w innym tłumaczeniu zdrowie jest pełnią fizycznego, psychicznego i społecznego dobrostanu człowieka, a nie tylko brakiem choroby lub niedomagania. Ujęcie to również nie w pełni odpowiada promotorom zdrowia, gdyż nie stopniuje pozytywnego stanu samopoczucia, będącego podstawowym składnikiem tej definicji i zakłada, że zdrowie jest pewnym stanem idealnym. Zakłada również postrzeganie zdrowia w ujęciu statycznym, a nie w jego zmieniającej się złożoności. Bardzo interesujący sposób uznawania osoby za zdrową lub chorą zaproponował Talcott Pearsons (1968). Jako socjolog postrzega człowieka w kategorii zachowań jednostki pełniącej w swym codziennym życiu szereg ról społecznych. Za osobę zdrową uważa osobę mogącą te role wypełniać bez zakłóceń, a za chorą taką osobę, której stan uniemożliwia pełne wywiązywanie się z tych ról. René Dubos (1970) rozumiał zdrowie nie tylko jako brak choroby, lecz także jako zespół cech umożliwiających ludziom uzewnętrznianie swych zdolności kreatywnych i osiąganie szczęścia w procesie przystosowania się do przyszłości. Źródło: tekst własny
Zanotuj czas, jaki zajęło Ci przeczytanie powyższego tekstu. Teraz, bez zaglądania do tekstu, odpowiedz na poniższe pytania.
Każde pytanie ma 3 możliwe odpowiedzi, gdzie tylko jedna jest poprawna.
1. Zdrowie to:
a) stan fizjologiczno – biologiczny
b) dobre samopoczucie
c) brak choroby
2. Światowa Organizacja Zdrowia uznaje zdrowie za:
a) brak choroby
b) brak ułomności
c) pozytywny stan samopoczucia
3. W którym roku Talcott Pearsons zaproponował swój sposób
uznawania osoby za zdrową lub chorą?
a) 1966
b) 1968
c) 1969
Sprawdź teraz – zaglądając do tekstu – czy Twoje odpowiedzi są poprawne czy nie, oraz zanotuj, ilu udzieliłeś poprawnych odpowiedzi.
Obliczysz teraz [samodzielnie], jak szybko czytasz oraz ile jesteś w stanie zapamiętać z czytanego tekstu, a więc obliczysz prędkość czytania [w postaci liczby słów czytanych na minutę] oraz stopień rozumienia czytanego tekstu [w procentach].
Prędkość czytania oblicza się według wzoru:
Liczba słów czytanego tekstu podzielona przez czas czytania w sekundach i pomnożona przez 60.
Przeczytany przez Ciebie tekst liczby 400 słów. Sprawdź teraz, ile czasu [w sekundach] zajęło Ci jego przeczytanie. Załóżmy, że zrobiłeś to w 46 sekund. Liczymy: 400 [liczba słów] : 46 [czas czytania] x 60 = 522, a więc czytasz 522 słów na minutę.
Stopień zrozumienia tekstu liczy się według wzoru:
Liczba udzielonych poprawnych odpowiedzi podzielona przez liczbę wszystkich możliwych odpowiedzi i pomnożona przez 100%.
W naszym przypadku były 3 możliwe odpowiedzi. Jeśli odpowiedziałeś poprawnie np. na tylko jedno pytanie [sprawdź teraz swój uzyskany wynik], to stopień zrozumienia tekstu obliczymy następująco: 1 [liczba poprawnych odpowiedzi] :
3 [liczba możliwych odpowiedzi] x 100% = 33,3%.
Po przeprowadzeniu powyższych obliczeń powinieneś otrzymać następujące dane:
Twoja prędkość czytania wynosi [według przykładowych danych] 522 słów na minutę z 33% stopniem zrozumienia czytanego tekstu.

Wynik testu, czyli gdzie jesteś dzisiaj?
Skala szybkości czytania dla języka polskiego wygląda następująco:
Liczba czytanych słów na minutę:
Do 150 Bardzo powoli
Do 200 Wolno
Do 250 Przeciętnie
Do 350 Ponadprzeciętnie
Do 500 Umiarkowanie szybko
Do 650 Szybko
Do 800 Bardzo szybko

Jeżeli jesteś przeciętnym polskim czytelnikiem, to Twoja szybkość czytania kształtuje się na poziomie 150 - 200 słów na minutę ze stopniem zrozumienia czytanego tekstu na poziomie 30 %. Teraz samodzielnie odpowiedź sobie na pytanie...

Więcej o tym poradniku przeczytasz na stronie:


http://zlotemysli.pl/weronikam,1/publication/show/6174/szybkie-czytanie-dla-wytrwalych.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz